Relicomp och gaffeltrucktillverkaren Mitsubishi Logisnext utökar sitt samarbete. Relicomp köpte en FMS-robotcell och produktionslinjer från sin kund för att tillverka gaffeltruckstommar och -tak. Samtidigt tar Relicomp över tillverkningen av dessa produkter. Relicomp levererar färdiglackerade gaffeltruckstommar och -tak till kunden i fabriken i Träskända, där monteringen slutförs.
”FMS-robotcellen är en stor investering bland våra andra investeringar. Det här är vårt tredje liknande FMS-system”, beskriver Relicomps produktionschef Tero Syrjälä.
”Samarbetet innebar att vi ursprungligen fungerade som stöd vid planeringen av linjen och att våra robotikexperter en gång i tiden startade upp linjen i kundens lokaler.”
Relicomp och Mitsubishi Logisnext (tidigare Rocla) har samarbetat i hela 20 år.
”Av den tiden hade Relicomp redan cirka sex års erfarenhet av att tillverka stommen till en liknande gaffertruckfamilj åt Mitsubishi Logisnext. Därmed föll det sig naturligt att de också tillverkar stommen till gaffeltruckfamiljen EVOLT 80”, konstaterar Simo Kangastupa, inköpschef vid Mitsubishi Loginext.
FMS-cellen har en robot och en hanteringsanläggning där man kan hantera 1 500 kilo tunga delar. Roboten utför naturligtvis det tyngsta svetsningsarbetet efter att personalen har färdigställt produkterna vid sina arbetsstationer vid linjen.
”Roboten är helt fantastisk både när det gäller kostnadseffektivitet, men även arbetsergonomi. De här tunga delarna får många svetsfogar och vi har systematiskt strävat efter att automatisera de tyngsta arbetsergonomiska aspekterna även i övrigt.”
Tre veckors spurt
Investeringen innefattar också all produktionsanläggning, det vill säga utrustning för arbetsstationerna inklusive svetsanordningar, bomsystem för hantering av delar samt rotationsanordningar. Det hela kompletteras dessutom av en logistisk sida med hyllsystem.
”Vår personal övade på produktionsarbetet hos vår kund i några veckor. I slutet av vecka 39 drog man i praktiken ut kontakten till produktionslinjen och började demontera den. I början av följande vecka fick vi materialen till Kurikka och linjen monterades så snabbt att vi delvis kunde påbörja produktionen redan vecka 43. Vi kunde starta leveranserna vecka 44, vilket innebär att allt detta i praktiken skedde på tre veckor”, sammanfattar Syrjälä.
Ett tajt schema var också Mitsubishi Logisnexts önskan. ”Eftersom gaffeltrucktillverkningen sker non-stop i Träskända var det av yttersta vikt att svetsningen av stommen påbörjades i rätt tid och utan fördröjning i Kurikka. Det lyckades man också med – stort tack för det till alla som deltog i projektet”, säger Simo Kangastupa.
Produktionslinjen startades på Teollisuuskatu 12, som ligger granne med Relicomps fabrikshall och där företaget tidigare på hösten fick det extra utrymme det behövde i väntan på att den egna expansionen ska bli klar. Effektiviteten bakom demonteringen och omstarten av linjen berodde på en bra förhandsplanering. Den tidigare tomma evakueringslokalen skapade dessutom goda förutsättningar och ett störningsfritt utrymme.
”Väl planerat är mer än hälften gjort i det här fallet. Vi nådde vårt mål, det vill säga vi lyckades montera produktionslinjen snabbt och, viktigast av allt, leveranserna till kunden har fungerat pålitligt.”
Breda kunskaper möjliggör utveckling
Syrjälä beskriver investeringen som en betydande sådan för Relicomp.
”Investeringen medförde naturligtvis nytt arbete, men också efterlängtad extra kapacitet. Tack vare anskaffningen kan vi också utöka samarbetet med vår långvariga kund. Det är utan tvekan ett tecken på att vår kund litar på oss och våra kunskaper”, konstaterar Syrjälä.
Enligt Syrjälä är framgången även i detta projekt resultatet av ett samarbete mellan hela personalen. ”Vår personal är alltid den som planerar och genomför saker och ting. Den främsta resursen i dessa projekt är personalens breda kunskaper och att vi inkluderar dem och vägleder dem. Vi har lyckats utvärdera och förbereda oss för eventuella variabler och utmaningar i förväg”, sammanfattar Syrjälä och skickar samtidigt en hälsning till Relicomps egen personal.
”Mycket stort tack än en gång till personalen. Det här ger oss en bra grund för att fortsätta utveckla den nya linjen och planera hur vi kan utnyttja den maximalt.”