Relicomp on ottanut käyttöön Night Train -varastointijärjestelmän osaksi juuri valmistunutta tehdaslaajennustaan. Uusi investointi mahdollistaa miehittämättömän yöajon, vapauttaa merkittävästi lattiatilaa ja kasvattaa tuotantovarmuutta. 

Night Train, eli tutummin yöjuna palvelee kahta konetta. Toinen on vuoden alussa investoitu Platino-laserleikkauskone ja toinen juuri investoitu uusi Combi Genius, joka yhdistää levytyökeskuksen ja laserleikkauksen. Molemmissa on kuuden kilovatin kuitulaser sekä lastaus- ja purkuautomaatio. Kokonaisuus mahdollistaa aiempaa tehokkaamman ja joustavamman tuotannon. 

”Yksinkertaisuudessaan yöjuna toimii niin, että sinne voi lastata levyraaka-ainetta ja kun koneet leikkaavat levyt, ne palautuvat järjestelmään hyllyyn leikattuina aihiona”, kertoo toimitusjohtaja Marko Jyllilä. 

Yöjunan rakenteessa on huomioitu myös tulevaisuuden kasvavat tarpeet. Ensimmäinen lohko sisältää koko järjestelmän “järjen” eli ohjauksen, ja lisälohkot ovat käytännössä vain mekaniikkaa. Junassa on tällä hetkellä 11 lohkoa ja se on noin 40 metriä pitkä, mutta siihen voidaan helposti liittää lisää koneita ja varastoyksiköitä. 

Älykäs järjestelmä pitää tuotannon liikkeessä 

Yöjuna on tehokas ja itsenäinen lisä Relicompin tuotantoon. Juna osaa sijoittaa käytetyimmät levyt helposti saavutettaviin paikkoihin ja järjestelee hyllystöä jatkuvasti silloin, kun koneet eivät tarvitse materiaalia. Kun koneelle tarvitaan materiaalia, yöjuna siirtää levyn työstöön mahdollisimman nopeasti. Näin tuotanto pysyy käynnissä ilman turhia viiveitä. 

”Tämä on meille iso askel eteenpäin. Nyt meillä on järjestelmä, joka palvelee kahta konetta ja jota voi kasvattaa tarpeen mukaan”, kertoo Jyllilä. 

”Tämä vapauttaa kapasiteettia ja mahdollistaa pitkiä, miehittämättömiä ajosarjoja. Voi ajaa vaikka 2, 5 ja 10 millimetrin levyä sekaisin, ja koneet pystyvät jatkamaan ilman käsittelytaukoja.”  

Järjestelmä oppii vähitellen käyttäjänsä tarpeet. Yleisimmin käytetyt materiaalit jäävät lähemmäs, harvemmin käytetyt siirtyvät kauemmas. Tämä vähentää turhaa liikettä ja nopeuttaa koneiden käyttöä entisestään. 

”Koska järjestelmä toimii samalla periaatteella kuin aiempi tornivarasto, sen käyttöönotto oli henkilöstölle sujuvaa ja helppoa. Tämä juna on meille uusi askel kohti järjestelmällisempää ja kestävämpää tuotantoa.” 

Varastointia ja toimitusvarmuutta samassa paketissa  

Relicompin suunnitelman mukaan yöjunaan mahdutetaan puoli miljoonaa kiloa raaka-ainetta ja loppupaikat varataan valmiille osille. Leikkuujätteet eli rangat palautuvat myös yöjunaan ja ne toimitetaan edelleen sulatettavaksi ja kierrätettäväksi. Teräs on sataprosenttisesti uudelleen hyödynnettävää, mikä tekee siitä ympäristön kannalta kestävän ratkaisun. 

Yöjuna toimiikin myös täsmällisenä varastona, sillä se tunnistaa eri levyjen määrät ja pitää reaaliaikaista inventaariota niin raaka-aineista kuin valmiista osistakin. Kun osat ovat valmiina lavalla, trukkikuski noutaa ne ja vie seuraavaan työvaiheeseen eli tyypillisesti särmäykseen, hitsaukseen tai syvävetoon. 

”Järjestelmä auttaa välttämään virhetilanteita. Osat saadaan nopeasti ja varmasti oikeaan paikkaan. Tämän myötä toimitusvarmuus paranee entisestään.” 

Yöjuna vapauttaa merkittävästi lattiatilaa ja parantaa yleistä järjestystä, kun materiaalit saadaan siirrettyä lattioilta varastointijärjestelmään. 

”Kun juna on täytetty kunnolla, saadaan valtavasti tavaraa pois lattioilta. Tämä tuo suoraa hyötyä myös tuotannon logistiikkaan ja siisteyteen”, Jyllilä toteaa. 

”Tuotannon varmuus kasvaa, kun kone tuo oikean levyn oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Näin virheiden mahdollisuus pienenee. Tämä investointi on osa Relicompin jatkuvaa kehitystyötä kohti tehokkaampaa, älykkäämpää ja kestävämpää tuotantoa.”